آنتا چیلر هوا خنک یا آنتا چیلر آب خنک ؟

آنتا چیلر هوا خنک یا آنتا چیلر آب خنک ؟

می خواهیم به زبان ساده #آنتا_چیلر #هوا_خنک را با آنتا چیلر #آب_خنک مقایسه کنیم ،

کدام باید انتحاب شود ؟ چه فرق هایی دارند ؟ کدام بهتر است؟

اساسا معنی هوا خنک و آب خنک چیست؟

جواب راحتی وجود دارد ، ابتدا به یاد می آوریم که تولید #سرما به معنی جذب #گرما است ، یعنی وقتی ما چیزی را سرد میکنیم در واقع گرمای آنرا میگیریم ( تمام #چیلرها این کار را میکنند ) خب حالا گرمای جذب شده باید دفع شود ، بعضی از چیلرها گرما را مستقیم به هوا میدهند در واقع با هوا خنک میشوند (رادیات ها و مبدل هایی دارند که هوا از داخل شبکه های آن بوسیله فن و هواکش عبورداده می شود..) این گروه چیلر های هوا خنک نامیده می شوند .

از طرفی چون آب مایع خوبی برای خنک کاری است بعضی از چیلر ها با آب خنک می شوند در واقع گرمای اضافه از طریق آب دفع می شود. این گروه چیلر های آب خنک نامیده می شوند .

و محصول هر دو چیلر  (آب خنک و هوا خنک ) اکثر اوقات آب سرد می باشد مثلا چیلر آب را سرد میکند و آبسرد با پمپ و از طریق لوله ها و فن #کویل باعث سرد شدن اتاق می شود یا برای سرد کردن مواد یا تجهیزات در #صنعت استفاده می شود ، و در هر حال منظور از آب خنک و هوا خنک محصول چیلر نیست بلکه فقط طریقه دفع گرمای جذب شده از آب مدار است .

مطلب کامل را اینجا بخوانید :

حالا چون انتقال حرارت به آب آسان تر از هوا است معمولا چیلر های آب خنک #کم_مصرف تر و #بهینه تر و همچنین ارزان تر از چیلر های هوا خنک اند ، ولی چند اشکال وجود دارد :

 اولین اشکال این است که همیشه آب دارای #رسوب است و معمولا در #مبدل انباشت میشود و عملیات و تجهیزاتی برای جدا سازی رسوب از آب لازم است .

دوم این که آب باید خریداری شود ولی هوا رایگان است

سوم اینکه آب برای انتقال به #پمپ و لوله نیاز دارد

 چهارم اینکه آب گرم شده در چیلر باید با روش هایی سرد شود که خود آن #تجهیزات اگر خراب شوند کار چیلر اصلی مختل میشود چون آب داغ میشود

پنجم اینکه خود دستگاه سرد کننده ( #برج خنک کننده یا #کولینگ #تاور) برق مصرف میکند و مصرف برق برج خنک کننده بعلاوه مصرف برق پمپ های انتقال آب بین چیلر و برج خنک کننده در چیلر هوا خنک وجود ندارد .

ششم که موضوع مهمی است این است که برج خنک کننده خود آب را از طریق #تبخیر سرد میکند و در شهر های #شرجی تبخیر خیلی سخت است و عملا برج خنک کننده و به تبع آن چیلر آب خنک بلا استفاده می شود و انتخابی بجز #چیلر هوا خنک در شهر های شرجی وجود ندارد .

هفتم اشکالی است که لازمه این تجهیزات اضافه است یعنی نیاز به #تعمیر و #نگهداری و #سرویس بیشتر .

با وجود این مسایل در شهر های با آب و هوای خشک چیلر آب خنک خیلی مورد انتخاب واقع میشود و ممکن است دلیل آن این باشد که کم مصرف بودن چیلر و قیمت اولیه ارزان تر هزینه ها را جبران کند و شاید یک عدم آگهی در مورد چیلر دلیل انتخاب باشد .

مهمترین اشکالات #چیلر هوا خنک میتوانند گران قیمت بودن و جا گیر بودن آنها باشند و این موضوع خود را جایی بیشتر نشان میدهد که طراح بخواهد #پیک مصرف را در نظر بگیرد در ظهر روزهای داغ معمولا چیلر باید با ظرفیت بالایی کار کند از طرفی چون هوای بیرون گرم است #انتقال_گرما به هوا سخت تر میشود برای حل این مساله #مبدل هوایی بزرگتری مورد نیاز است ومبدل هوایی موضوع گران قیمتی است و در #قیمت اولیه چیلر خیلی اثر میگذارد در حالی که این بزرگ محاسبه کردن و اصطلاحا اور گرفتن مبدل یا دمای پیک را بالا در نظر گرفتن ، برای بقیه اوقات سال بلا ااستفاده است و همچنین باعث بزرگ تر شدن ظاهر چیلر می شود . و واقعیت این است که موضوع قیمت اولیه موضوع پر اهمیتی در چیلر است .همچنین چیلر برق بیشتری مصرف میکند و باید تحت فشار کار کند . در حالی که تجهیزات چیلر آب خنک ارزان میباشند .و انتقال گرما به  آب و دفع آن از طریق تبخیر آسان و کم هزینه است .

عموما راه خروج از دو راهی های انتخاب #سیستم های #ترمودینامیکی گران قیمت ، جمع آوری #اطلاعات دقیق #محاسبات دقیق #مشاوره با #کارشناسان ماهر و #خرید #تجهیزات دقیقا مناسب نیاز است .