چالش مبرد ها

چالش دست نیافتنی بشریت در مورد گاز های مبرد

امکان رسیدن به گازی که در همه شرایط بتواند جایگزین فریون R22 بشود غیر ممکن ویا خیلی سخت است .

(منبع این ادعا به راحتی در دیتا شیت تحقیقات شرکت های بزرگ پیدا می شود .)

اصل موضوع نوشته مربوط می شود به نتیجه ی اعلام شده از طرف  بخش تحقیقات شرکت های بزرگ سازنده گازهای سرمایشی مثل هانیول و ایسکون و سازنده قطعات سیستم های سرمایشی مثل دانفوس و سازنده تجهیزات مثل بیتزر.

یک تاریخچه آسان شده از مبرد ها ، آب را به عنوان بهترین و پرکاربرد ترین و ارزان ترین و اولین مبرد معرفی میکند اشکال کار آنجاست که برای دماهای پایین قابل استفاده نیست اشکال دوم اینست که بازیافت آب تبخیر شده خیلی گران قیمت است ( هرچند در چیلرهای جذبی انجام می شود ) و اشکال استفاده از آب تازه موضوع رسوب است .

برای همین آمونیاک ( با اشکالات مخصوص به خود مثل سمی بودن ) و فریون یازده و دوازده تولید شد . بعد مشخص شد که اشکال بزرگی مثل تخریب ازن دارد .

وبعد فریون R22 تولید شد . یک مبرد بی نظیر ، ظرفیت سرمایشی زیاد ، مصرف برق کم ، غیر سمی و تقریبا بهترین گاز شناخته شده تا کنون در محدوده دمایی خود ولی با یک اشکال یعنی پتانسل تخریب ازن البته به مقدار کم . (که البته باز هم باعث ممنوعیت استفاده از آن می شود . )

برای رفع این مشکل گاز فریون  R134 تولید شد . که مشخص شد مشکل بزرگتری وجود دارد مثل گاز گلخانه ای که یکی از دلایل گرمایش جهانی است .

و تقریبا صدها گاز دیگر تولید شد با مشکلاتی اینچنین :

نیاز به مصرف برق زیاد / غیر بهینه و بدون مشتری

سمی بودن .

آتش گیر و منفجر شونده بودن .

نداشتن پایداری شیمیایی یعنی بعد از یک مدت تجزیه می شدند یا اثرشان کم می شد .

کار در فشارهای بالا و نیاز به تجهیزات گران قیمت و پر خطر .

مطابق نبودن با استاندارد های گرمایش جهانی  / گازهای گلخانه ای و پتانسیل تخریب ازن .

مطابق نبودن با روغن های معمول .

داشتن ظرفیت سرمایشی خیلی کم و نیاز به کمپرسورها و تجهیزات بزرگ .

و کوچک بودن محدوده کاری و داشتن شرایط خاص برای استفاده ( برخلاف فریون R22  که برای یک رنج بزرگی از ظرفیت ها و تجهیزات قابل استفاده است . )

و در آخر اعلام این موضوع که عملا رسیدن به ماده ای به عنوان جایگزین فریون R22 با همان مشخصات یا بهتر از آن قابل استفاده در همه ابعاد کاری و درهمه رنج های دمایی و کارایی خیلی سخت و تقریبا غیر ممکن است .

در دانشنامه آنتا ویکی توضیحات تکمیلی در مورد یک یک گازها به صورت دقیق و لیست مشکلات آنها و همچنین محدوده کاری و مزایای هریک وجود دارد .